Friday, November 11, 2011

Inversion

This morning the view towards the entrance of Bergen harbour looked like this. The ugly, purple, smoke-like structure you see in the background is due to a phenomenon called inversion. According to Wikipedia this is:

"In meteorology, an inversion is a deviation from the normal change of an atmospheric property with altitude. It almost always refers to a temperature inversion, i.e. an increase in temperature with height, or to the layer (inversion layer) within which such an increase occurs.[1]

An inversion can lead to pollution such as smog being trapped close to the ground, with possible adverse effects on health. An inversion can also suppress convection by acting as a "cap". If this cap is broken for any of several reasons, convection of any moisture present can then erupt into violent thunderstorms. Temperature inversion can notoriously result in freezing rain in cold climates."

The pollutants causing the smog? Industrial emissions, emmisons from ships, burning of firewood and traffic, traffic, traffic ...

And is anything being done about it? So far very little that has had any effect ...

PS And despite the rather grim background, I wish a nice week-end to all who passes by this blog :-)

25 comments:

Tristan said...

Flott å se bilder med sollys i for sola har jeg ikke sett så mye de siste ukene.

Fin fredag.

John said...

Inversion layers; I remember it from my days flying the Vulcan.

HansHB said...

Fin dokumetasjon av et værfenomen!
Liker bildet. Sjø og maritimt miljø er en av mine favoritter!
Ha en flott fredda'!

Woody said...

That's quite a spectacular bridge, it welcomes you the the harbor.


Many, many years ago, I skied at Jackson Hole, WY and they frequently had temperature inversions which did some strange things - the temperature at the TOP of the mountain would be zero C and at the bottom, -25C. There wasn't much vehicle emissions, but tons of smoke from wood burning.

Dina said...

Oi, it is kind of scary when you can see a layer of the stuff so well.
But at least you have plenty of blue above and below it.

Randi's Tanker said...

Lekkert bilde, men værfenomenet er langtfra lekkert. Typisk for storbyer denne tiden. Håper Bergen ikke blir like plaget som tidligere år. Vet ikke om aksjonen "Renere Byluft" har hjulpet. Er glad jeg bor i en landkommune og slipper slike problem.

Hva skal jeg si om båten? Jeg elsker jo skip & hav. Fin fotografering, men vet ikke... Denne Bourbon-båten er designet og bygd av konkurrenter ;-)

Noe jeg helt sikkert vet; jeg ønsker deg en god helg og takker for visitten hos meg!

imac said...

Its wonderful to cruise under that bridge, like the misty look too, better than rain.

Prospero said...

There is so much petulant, dreary traffic everywhere, so i am going to buy, as would do any responsible citizen, a bright, chrome-plated bicycle. Even your didactic attempt at 'ugliness' is thwarted by your fine sense of color and composition.

GAWO said...

Det ble i hvertfall ikke ugly på bilde. Faktisk så gjorde det seg veldig bra. Så da er det jo godt for noe :-)

Jeg skvatt litt da jeg åpnet bloggen din. Fikk følelsen av å få båten rett i fanget. Men jeg bøyde unna i siste liten. Ha en riktig fin fotolørdag RuneE. Jeg regner med at du skal ut en tur. Og da håper jeg så klart på noen fine motiver lørdagskvelden. Mer enn lottoen å glede seg til da.
:-)

GAWO said...

Heisann. Hva er det som skjer i kveld? Tankeoverføring - Irene nevner det. For mens jeg skrev her hos deg var du på besøk hos meg.
Artig.

Gry said...

Det berømmelige "lokket" kunne jo vært vakkert hadde det bare vært vanlig dis. Men når du vet hva det er så du omtrent kjenner skitten på kroppen. Men jeg var ikke klar over at du kunne se det fra Hjelteryggen, og det strekker jo seg utover til Helleneset i hvertfall.

Viola said...

Så vakkert! Er det at lufta ikke beveger seg noe særlig i lavlandet det da, slik at den blir "tung" og ikke skiftes ut? Derfor forurensningen som kan legge seg.. lurer jeg..
For jeg vet jo at enkelte dager når det er kaldt i Oslo, så kan det være ganske så tungt å puste for mange.. er vel derfor det er avgift på piggdekk også..

Ha en super helg! :)

Aurora said...

I love your blog. One of my life wishes is to visit Norway, love that nature... Your blog makes my dream come true for a few moments through your beautiful pictures and thank you for that :) And while all my friends dream about warm Spain or romantic France I dream about Norway :)
Greetings from Serbia and keep up good work :)

GW Bill Miller said...

In spite of the inversion the picture of the the boat knifing across the still water is very beautiful.

But I have a question. On our TV this evening was a brief clip of people in Norway running alongside rabbits on a leash. The rabbits were hopping over little obstacles like horses at a steeple chase. Is this really a sport in Norway? It was funny.

Irene said...

Interessant ... sånt har jeg aldri tenkt så mye over hva kommer av! Flott bilde uansett ... Håper du får en fin helg!

Irene

becky said...

I'm sorry to see this ugly event happening in beautiful Norway. It was my understanding that scientists in Norway had invented of a way to capturing and burying carbon emissions in the sea...so far the only ones making an effort at solving pollution problems..

La sonrisa de Hiperión said...

UN barco partiendo la calma del agua.

Saludos!

FrancescPhoto said...

Great work!! Magnific shots!!

Salut, Francesc

Emm said...

Great capture! We get inversion in Johannesburg, South Africa too but it is not often you can get to a vantage point and capture it as nicely as you have done. That harbour is beautiful in itself, isn't it?

E Squared and Mui said...

Inversion seems to be a fact of life in almost every place around the world ... saw plenty of it in Turkey ... noticeable in particular when flying in and out of big cities. So sad that we don't take better care of our world.

Wenche said...

Båt under "Askøybrune" ? No fekk eg lyst å kaste meg på fly, har søsken på Hjelteryggen og utsikten derfra kan jeg ikke se meg mett på :0) Nei, no blir da fly over til Øygarden(barndomsheim) neste helg har eg bestemt :0) Flott bilde :0)

Lew said...

Not so pleasant to breathe, but still a beautiful sight across the water! We get inversion layers here in the summer, but not as bad as on the west coast of the US.

Ken Mac said...

gorgeous inversion!

Anne said...

Fra nesten akkurat samme kant, men allikevel så forkjellige bilder du får til helt utrolig bare det rune, en natur og et vær stadig i forandring, er det ikke bra flott??!!

Klem med vinden, for Flesland er neppe løsenet i tåke, I know, he he

Banjo52 said...

Reminds me of San Francisco! Well, I've never seen pollution there, but I've seen pictures of that and, even more, of fog.

I think (dream?) of Scandinavia as such a pure place that I naively figured no pollution there. Hope you're not catching it from the U.S.