Monday, February 02, 2009

The smallest Bridge in Bergen?

The centre of Bergen is relatively small for a city with 250.000 inhabitants, and this centre itself contains only one small bridge, Smørsbroen (The Smørs Bridge). The present bridge was built in 1923 after the Great Bergen fire in 1916 when a large part of the centre of the city was laid in ashes. It is built like an arch and it is all of 17m long. It connects the main centre with the upper part of Nordnes. The street it crosses is called Jon Smørs gate (John Smørs Street). They are both named after the nobleman Jon Svaleson Smørs (ca. 1420-1483).

The bridge is special since the front facing west (shown above) is totally different from the front facing east (shown below).

The eastern front is made in a Neo-Gothic style. Inside you can get a glimpse of 14 stylistic arches. This front was decorated by the artists Bernard Greve og Mandur Eriksen with inspirations from Greek mythology (see below).

The western front was initially made in a pure functionalistic style without any decorations. However, in 1991 the bridge was restored and decorations made of steel by the artist Arne Rygvold was added (see below).





Comments can be made on this blog
Rules can be found here


25 comments:

Mitt Empire said...

For en fin bro. Jeg har lagt ut en liten bro også, denne gang.

Lene said...

Liten, men vakker, jaaa :) Og, Rune - jeg med min fantasi.... Jeg skal vist ikke si hva jeg assosierer ditt nederste bilde med ;)

Har lagt ut bro, jeg og :)

Katney said...

Interesting structure. It is also fascinating how many different cities around the world were rebuilt after a fire. You will see my bridge in the morning.

PERBS said...

I like the city aroudn the bridge. Very interesting history! My bridge is up but quite the story to it.

Your EG Tour Guide said...

How interesting that each side is decorated differently. I'm wondering why the walkway is here. The street doesn't look that busy.

By the way, I notice there are cobblestones. Are many streets in Bergen paved with cobblestones?

richies said...

Looks like an art deco bridge. Very interesting. I decided not to comment on the last photo.

An Arkie's Musings

Lew said...

Well done! Interseting construction for the time period. Built in the same era as my bridge this month, but a more solidly. I am surprised to see what appears to be an overpass from the 1920's. Does it carry vehicles as well as pedestrians?

ArneA said...

Hadde glemt dagen, men kommer tilbake om litt.
Trodde det siste bildet var puppene fra den greske mytologi, og måtte gå tilbake til det første for å se at jeg bare befant meg i virkeligheten

Ida said...

Den minste - og den vakreste kanskje.
Veldig flotte bilder!
Og jeg ser at du pirrer fantasien til dine lesere her.
Og nå venter jeg bare på Anemone's kommentar. ;)
Vet du at hver gang jeg kjører opp på Puddefjordsbroen, så må jeg synge "Jeg hilser deg du stolte by blandt fjelle.....". Hehe.
Bergen er verdens vakreste by!!!
Med flotte broer og mye annet fint.

Denne gangen har jeg ikke glemt "Broer som binder". Takk for påminnelsen i går forresten.
Jeg hadde tenkt å lage ett innlegg om mine barnsomstrakter og broene der. Men, har ikke noen bilder derfra. Har spurt om å få låne noen flotte bilder fra ett nettsted og venter på svar....
Om ikke det kommer, så får jeg tenke alternativt...

Ha en fin dag under solen!

Lene said...

Haha - takk for linken ;) Smallest bridge - biggest........ehh..eggs????

Godt spørsmål du stiller - kunst - eller hærverk? Begge deler, svarer jeg - alt etter som. Odd shoten min er fra Hausmania-området rundt Akers elva. Kan gå der i timevis å oppdage nye ting - som om var jeg på kunstutstilling. Og om man drar dit igjen etter etpar måneder - er det meste forandret og nye grafittis på plass.

Ida said...

Ja, selvfølgelig. Hun har fått sitt helt eget innlegg fra denne broen tidligere.
Skulle bare mangle. ;)

Nå skal jeg ut i solen og til fysioterapeut. Møter nok ikke på deg - siden jeg går i Skogsvåg.... ;)

Hyde DP said...

I love the west-side - sort of pre-art-deco and the bottom shot looking down is a great perspective.

Anne-Berit said...

Så fin den brua var,behøver ikke være stor for å være vakker.
Min bru er å finne på bloggen min nå.

Anne-Berit said...
This comment has been removed by the author.
Malyss said...

Funny and strange to have a bridge with two diffrent faces..I prefer the east side, more classical maybe.;But anyway, you can never see a bridge on the two faces at the same time, so maybe it's a good idea to make them different..

John said...

Dette var en liten og fin bro Rune.
Flotte bilder og fin informasjon.

GAWO said...

Den er nå søt bybroen vår, ikke sant? Ganske frodig også må jeg si :-) Du har saumfart den fra alle bauer og kanter skjønner jeg. Veldig bra dokumentert, og det liker jeg vet du.

Ivar Ivrig said...

Et flott eksemplar dette da. Dem kunne bygge før i tiden. Hadde tid til å gjøre ting skikkelig og vakkert.

A. said...

Interesting perspective Rune! In the last shot I mean. :)

RuneK said...

Det er visst ikke størrelsen det kommer an på sies det, men denne var absolutt liten og søt :) Flott informasjon/historie og bilder.

Ida said...

Hei og god tirsdag til deg.
Jeg forkastet mitt alternative forslag i går. Historien var klar i mitt hode, men uten bilder blir ikke ett bro-innlegg det samme.
Kommer sterkere tilbake senere da!
Ville bare du skulle vite at jeg ikke har glemt det ....

Barbara Martin said...

I like the third photo with the bridge decoration.

Mediterranean kiwi said...

this is very picturesque; 250,000 inhabitants is really quite a large population.

starnitesky said...

Interesting bridge, looks good from both sides, I wonder how many people notice the change from one side to another?

Kostas said...

Nice shots. Beautiful bridges and observant glance.
Great post!